Wprowadzenie
W produkcji mebli ważne jest ustanowienie procesów na hali produkcyjnej, aby dopracować interakcję z dostawcami i klientami. Branża jest specyficzna – zamykanie transakcji może trwać kilka miesięcy. Z powodu błędu ludzkiego zamówienie może zostać utracone lub mogą wystąpić błędy w obliczeniach lub dokumentach. System zarządzania relacjami z klientami pomaga rozwiązać te problemy. W artykule opowiemy, dlaczego CRM jest potrzebny w produkcji mebli i jak wdrożyć go w firmie.
Dlaczego potrzebujesz systemu CRM w produkcji mebli
CRM – narzędzie, które służy do tworzenia lejków sprzedażowych i utrzymywania bazy klientów. Ale możliwości systemu są znacznie szersze. Fabryka mebli z pomocą CRM może zbierać zapytania z różnych źródeł, rozdzielać projekty pracownikom, kontrolować bilans materiałów i produktów.
Jakie inne zadania biznesowe zamyka system CRM:
- Cała praca z klientami w jednym miejscu
CRM automatycznie łączy informacje o klientach w specjalnych kartach. Cała historia interakcji między klientem a firmą jest zapisywana, można do niej wrócić w dowolnym momencie. - Rozwiązuje problem stłumionego popytu
Często klienci dojrzewają do zakupu mebli przez kilka miesięcy. Jeśli menedżerowie sprzedaży nie pracują systematycznie z klientem, ten stygnie lub odchodzi do konkurencji. CRM pomaga ustawić zadania dla pracowników, aby dzwonili i korespondowali z klientem, zapewniając w ten sposób stałe ocieplenie. - Monitorowanie jakości pracy i analityka
W systemie CRM można śledzić analitykę pracy z klientami: jakie zgłoszenie z jakiego źródła przyszło, na jakim etapie przekształciło się w sprzedaż, czy pracownicy odbierają telefony, jak często menedżerowie kontaktują się z klientami i gdzie spada sprzedaż. - Zarządzanie zasobami
W CRM można śledzić stany magazynowe produktów, dostępność materiałów i okuć, planować obciążenie sprzętu i specjalistów.
CRM dla branży meblarskiej rozwiązuje problemy związane z pozyskiwaniem klientów, przetwarzaniem zgłoszeń i usprawnianiem obsługi. Po pandemii firmy meblarskie muszą konkurować ze sklepami internetowymi i marketami. A to wymaga innego podejścia do pracy i szybkich odpowiedzi na zapytania. CRM usprawnia procesy biznesowe, pomaga rozgrzać klientów i odeprzeć konkurencję.
Główne cechy CRM dla branży meblarskiej
Pozbycie się rutynowych zadań. Funkcje systemu:
- Utrzymanie bazy klientów
Możesz dodawać nowe kontakty kupujących, określać informacje i podstawowe żądania, ustalać wyniki negocjacji. Wszystko jest przechowywane w karcie klienta, gdzie menedżer kontroluje etapy transakcji. - Dostosowanie CRM do potrzeb firmy
Podstawowy interfejs i lejki w systemie można zmienić w zależności od specyfiki firmy: sporządzić listę mebli, które wykonujesz na zamówienie, metod płatności, użytych materiałów. - Podłącz przydatne usługi, takie jak telefonia IP
Integracja CRM z telefonią w chmurze pozwoli na nagrywanie rozmów z klientami i zapisywanie historii ich odwołań. Dzięki połączeniu PBX działa autodystrybucja. Klient nie czeka na linii, a Ty nie tracisz klienta. - Minimalizacja rutyny
Faktury, zamówienia zakupu, umowy, układy mebli i inne dokumenty są wypełniane i dostosowywane za pomocą CRM za pomocą kilku kliknięć. - Dostosowywanie pól
W karcie można dostosować pola pomocne w produkcji: typ, kolor, fronty, uchwyty, szkło, zlewozmywaki itd. Listy można załadować do tabel.
Jak wdrożyć system CRM w produkcji mebli
Wdrożenie tego narzędzia jest podzielone na 4 etapy:
- Planowanie
Przed wyborem i instalacją systemu CRM należy przeanalizować potrzebę jego wdrożenia. Opisz procesy pracy i określ, które z nich wymagają automatyzacji. - Wybór produktu
Zwróć uwagę na podstawowe moduły CRM i możliwość integracji z innymi usługami. Wypróbuj system przez okres testowy. - Instalacja
Możesz zainstalować oprogramowanie samodzielnie lub z pomocą integratora. - Szkolenie personelu
Poinformuj wszystkich zainteresowanych pracowników o korzyściach z pracy w systemie CRM.
Jak wybrać system
Przydatne integracje
Integracje CRM z:
- systemami płatności,
- kalendarzem pomiarów,
- telefonią,
- kalkulatorem dostaw,
- aplikacjami księgowymi.
Okres testowy
Lepiej jest, jeśli istnieje możliwość wypróbowania CRM wcześniej, najlepiej najpierw w jednym dziale.
Szkolenie użytkowników
Szybsze wdrożenie zapewni szkolenie i certyfikacja przez dewelopera.
Dostosowanie interfejsu
Możliwość różnicowania praw dostępu, konfigurowania filtrów, dostosowania panelu głównego.
Wsparcie techniczne
Oceń, jak dostępna jest pomoc: czat, telefon, filmy szkoleniowe, dokumentacja.
Bezpłatne aktualizacje
Upewnij się, że możesz korzystać z aktualizacji oprogramowania.
Jak ocenić skuteczność
Porównaj przed i po wdrożeniu:
- sprzedaż,
- średni czek,
- powtarzalna sprzedaż,
- cykl transakcji,
- lojalność klientów,
- współczynnik odrzuceń.
Monitoruj wyniki dynamicznie – efekty mogą być widoczne po kwartale, pół roku, a nawet roku.
Możliwe problemy
Opór pracowników
Najczęstszy problem to niechęć pracowników do korzystania z CRM. Potrzebna jest edukacja, motywacja i wsparcie kadry.
Techniczne usterki
Wybieraj system z dobrym wsparciem technicznym, czatem, bazą wiedzy, możliwością konsultacji.
Studium przypadku
Produkcja mebli drewnianych – przed CRM:
- Dane zapisywane ręcznie.
- Przekazywanie informacji ustnie.
- Straty informacji, opóźnienia w produkcji.
- Brak analizy zwrotów.
- Straty przychodów.
Po wdrożeniu CRM:
- Dane w bazie, historia zamówień.
- Większa przedsprzedaż.
- Analiza zwrotów i zmiana dostawcy.
- Równomierne obciążenie produkcji.
- Brak opóźnień.
Rezultat: usprawnione procesy, mniej rutyny, większa lojalność klientów, wzrost przychodów.
Krótko o głównym punkcie
Wdrożenie systemu CRM pomaga ustrukturyzować pracę i kontrolować przepływ finansowy firmy. Dzięki temu narzędziu można:
- wyeliminować rutynę i zautomatyzować kluczowe procesy,
- zorganizować pracę zespołu,
- analizować wskaźniki wzrostu,
- zbudować kompetentne procesy biznesowe,
- zwiększyć przychody i zdobyć lojalnych klientów.