Wprowadzenie
Aby zarządzać firmą i podejmować strategiczne decyzje, trzeba zanurzyć się w procesach i być świadomym wyników. Pomaga w tym CRM – wielofunkcyjne narzędzie do pracy z klientami i pracownikami. Taki system często ma wbudowaną analitykę, ale nie każdy menedżer wie, jak najlepiej go wykorzystać. Podpowiemy, jak korzystać z analityki CRM i jakie wskaźniki są ważne dla firm. Aby pomóc w szybkim zrozumieniu podstawowych koncepcji analityki CRM, przygotowaliśmy krótki, 60-sekundowy film. Menedżer produktu Bitrix24 Regina opowiada w nim, w jaki sposób firmy mogą wykorzystywać dane dotyczące zachowań klientów w celu zwiększenia sprzedaży.Analityka CRM pozwala przekształcać te dane w realne decyzje biznesowe.
Czym jest analityka CRM i dlaczego jest potrzebna
CRM posiada wiele narzędzi analitycznych. Główne cechy tych systemów to:
Zarządzanie danymi sprzedażowymi
Będziesz mógł śledzić dynamikę i wszystkie etapy transakcji – od wizyty klienta w witrynie po płatność i dostawę. Pomaga to ocenić skuteczność strategii marketingowej, sezonowość popytu, szybkość, z jaką klienci przechodzą przez lejek sprzedaży.
Badanie klientów
CRM pomaga zidentyfikować potrzeby i wzorce zachowań stałych klientów, dokonać oceny finansowej i segmentacji bazy klientów. Informacje te pomogą zidentyfikować popularne i nieodebrane towary, dostosować kampanię reklamową.
Ocena wydajności
Program generuje raporty dla każdego menedżera i działu. Wskaźnikami mogą być liczba zawartych transakcji, czas trwania komunikacji z klientami, liczba nieodebranych połączeń, statystyki zadowolenia klientów. Będziesz mógł zachęcać produktywnych pracowników i pracować z tymi, którzy popełniają błędy.
Monitorowanie połączeń i źródeł reklamy
Dowiesz się, o której godzinie klienci są najbardziej aktywni i rozłożysz obciążenie na personel, zidentyfikujesz obiecujące kanały promocji, zaangażowanie odbiorców, konwersję leadów na sprzedaż.
Analiza lejka sprzedaży
Program zbuduje lejek i wyświetli liczbę leadów na każdym etapie lejka. Z pomocą tego wskaźnika dowiesz się, na których etapach transakcje są bardziej narażone na niepowodzenie, będziesz w stanie zrozumieć przyczyny i zrewidować swoją strategię sprzedaży.
Zalety analityki CRM
„Pakietowa” funkcjonalność
Po dostosowaniu analityki do swoich potrzeb, wszystkie procesy, w tym gromadzenie i przetwarzanie danych, będą przebiegać automatycznie. Będziesz musiał jedynie wykorzystać uzyskane informacje do własnych celów. Raporty Simplicity są szczegółowe, wizualne i intuicyjne – można je natychmiast zastosować.
Obiektywność
Wskaźniki są rejestrowane automatycznie, eliminowany jest błąd ludzki i nie ma ryzyka błędu menedżera przy tworzeniu wykresów.
Kluczowe wskaźniki
Liczba potencjalnych klientów i ich wartość
Są to potencjalni klienci, którzy wykazali zainteresowanie produktem, ale nie dokonali jeszcze transakcji.
Wzór CPL (Cost Per Lead):
Cost Per Lead = budżet reklamowy / liczba otrzymanych leadów
Liczba transakcji i ich długość
Pokazuje transakcje w toku i zakończone.
Wzór:
Długość transakcji = liczba dni na wszystkich zamkniętych transakcjach / całkowita liczba transakcji
Konwersja
Procent potencjalnych klientów, którzy dokonali zakupu.
Wzór:
Konwersja = Liczba zakupów / Liczba odwiedzających * 100%
Średnia kwota czeku (AOV – Average Order Value)
Wzór:
Średni paragon = Przychód / Liczba paragonów (lub zamówień)
Oczywiście te i inne wskaźniki można obliczyć ręcznie za pomocą formuł lub skonfigurować w arkuszu kalkulacyjnym Excel lub Google. Jednak znacznie wygodniej jest zbierać dane analityczne w CRM Bitrix24. Wszystkie wskaźniki są obliczane automatycznie i bez błędów.
Narzędzia analityczne
Calltracking
Program do monitorowania źródeł połączeń, który pokazuje unikalny numer każdemu użytkownikowi strony i zbiera dane o jego zachowaniu.
Analityka przekrojowa
Gromadzi dane o leadach, transakcjach, przychodach i kosztach marketingowych. Pozwala porównać skuteczność różnych kampanii, słów kluczowych i kanałów reklamy.
Jak stworzyć raport
Analityka CRM jest szczegółowa z podziałem na okresy: dni, tygodnie, miesiące, a czasem nawet godziny. Wystarczy kilka kliknięć, aby zażądać raportów, np.:
- według zadań
- według wniosków
- według liczby transakcji
- według liczby połączeń
- według leadów
- według liczby leadów sprzedażowych
Można również porównywać wykresy, np. dwa lejki sprzedaży w różnych okresach.
Typowe błędy
- Wybór nieistotnych raportów – nie analizuj wszystkiego, co dostępne.
- Złożony moduł analityczny – dla małej firmy może być zbyt skomplikowany.
- Brak działań po analizie – analityka to nie tylko identyfikacja problemów, ale też ich rozwiązywanie.
Studium przypadku
Mały sklep odzieżowy klasy ekonomicznej analizował tylko zyski. Brak analizy grupy docelowej i skuteczności reklamy doprowadził do spadku przychodów. Po wdrożeniu CRM:
- Zidentyfikowano grupę docelową (kobiety z dziećmi).
- Rozszerzono asortyment o zabawki i biżuterię dziecięcą.
- Skuteczna okazała się reklama w mediach społecznościowych.
- Odrzucono nieskuteczne kanały reklamy.
- Wprowadzono system motywacyjny dla pracowników.
- Optymalizowano magazynowanie poza sezonem.
W rezultacie sklep wrócił do wyników sprzed kryzysu, regularnie analizując popyt i dopasowując strategię.
Podsumowanie
Krótko o głównej analityce CRM, która jest potrzebna do oceny sprzedaży, dochodów, wydajności pracowników i kanałów promocji:
- Budowa lejka sprzedaży i identyfikacja momentu rezygnacji klienta.
- Integracja ze śledzeniem połączeń i analityką end-to-end.
- Tworzenie raportów do optymalizacji procesów i budżetów.
- Wsparcie w modyfikacji asortymentu i motywowaniu zespołu.
CRM to narzędzie, które nie tylko gromadzi dane, ale przede wszystkim wspiera rozwój firmy poprzez ich właściwą analizę i interpretację.