Za pomocą formularzy CRM na stronie internetowej uzyskasz kontakty zainteresowanych użytkowników, zwiększysz sprzedaż i zbierzesz bazę lojalnych klientów. Zrozummy, do czego służą formularze CRM na stronie internetowej i jak je tworzyć.
Co to jest formularz CRM
Formularz CRM to narzędzie do zbierania opinii na stronie. Jest on połączony z systemem zarządzania relacjami z klientami. Użytkownicy witryny zostawiają w nim swoje dane, a następnie informacje te trafiają do CRM, gdzie pracuje z nimi menedżer.
Firmy odnoszą korzyści z wdrożenia tego narzędzia, ponieważ:
- Wszystkie zapytania automatycznie trafiają w jedno miejsce i nie są tracone.
- Klienci sami się zgłaszają – wystarczy się z nimi skontaktować.
- Formularze działają przez całą dobę.
W jakich sytuacjach wykorzystywane są formularze CRM
Przyjrzyjmy się scenariuszom, w których firmy potrzebują formularzy CRM.
Pozyskiwanie danych
Użytkownicy chętnie zostawią swoje kontakty, jeśli otrzymają w zamian jakąś korzyść. Na przykład, zapiszą się do newslettera e-mail, jeśli otrzymają przydatne informacje, informacje o tajnych wyprzedażach lub po prostu rabat.
Sprzedawaj
Potrzebne przez sklepy internetowe – użytkownik może złożyć zamówienie na stronie za pośrednictwem formularza CRM. Jeśli wszystko zostanie poprawnie skonfigurowane, informacje te trafią bezpośrednio do menedżera lub osoby zajmującej się pakowaniem zamówień.
Zarejestruj się na wydarzenie
Formularz CRM to świetny sposób na zautomatyzowanie rejestracji na wydarzenia online lub offline.
Oddzwonienie do klienta
Klient może zostawić swój numer i poprosić o oddzwonienie. Menedżer otrzymuje tę prośbę w CRM i natychmiast oddzwania. Ta funkcja jest często używana w sferze B2B. Na przykład firmy IT oferujące złożone produkty, kliniki, salony kosmetyczne.
Umawianie spotkań
Umawianie spotkań można zautomatyzować za pomocą formularzy CRM. Użytkownik wybiera usługę, datę i godzinę i sam umawia się na spotkanie. Ty potwierdzasz spotkanie i wysyłasz wiadomość na podany numer telefonu.
Zbieraj opinie
Dzięki formularzom CRM możesz zbierać opinie od klientów – o jakości towarów i usług, życzeniach, zaletach i wadach. Będzie to przydatne dla pracowników, którzy tworzą i promują produkt.
Do czego jeszcze przydają się formularze CRM
Jeśli masz już CRM, formularze jeszcze bardziej ułatwią pracę Twojemu zespołowi sprzedaży. Oto dlaczego:
- Informacje pozostawione przez użytkowników są automatycznie wprowadzane do bazy danych. Nawet w nocy, gdy menedżerowie nie pracują.
- W ten sposób żaden klient ani zamówienie nie zostanie utracone.
- System pokaże, skąd pochodzi zapytanie – ze strony internetowej firmy, strony docelowej kampanii, sieci społecznościowych, biuletynów e-mailowych lub innego kanału.
- Marketerzy będą mogli wykorzystać te dane do udoskonalenia swojej strategii promocyjnej.
- Sprzedawcy natychmiast zobaczą, które leady są ciepłe. Znacznie łatwiej jest sprzedawać potencjalnym klientom, którzy sami zostawili te dane.
Jak utworzyć formularz CRM
Pokażemy, jak utworzyć formularz CRM na przykładzie Bitrix24:
Krok 1
Przejdź do sekcji „Formularze CRM” i kliknij „Utwórz formularz”.
Krok 2
Wybierz scenariusz formularza. Na przykład rejestracja na wydarzenie. Lub stwórz własny. CRM Bitrix24 posiada inteligentne procesy – możesz ich używać do tworzenia własnych scenariuszy obsługi klienta, gdy te podstawowe nie są wystarczające. Możesz użyć tej funkcji również dla formularzy CRM.
Krok 3
Skonfiguruj główne bloki formularza: Pola, Umowy, Podmioty w CRM, Inne ustawienia. Zajmijmy się każdym z nich w kolejności.
- W „Fields” określ, co użytkownik musi wypełnić, aby przesłać formularz. Zazwyczaj formularze używają pól z imieniem, nazwiskiem, numerem telefonu i adresem e-mail. Możesz jednak użyć dodatkowych – na przykład daty urodzenia lub adresu.
- W bloku „Umowy” ustaw zgodę na przetwarzanie danych osobowych. W systemie jest gotowa, ale możesz ją edytować lub dołączyć własną.
- Następnie ustaw „Podmioty w CRM” – wybierz, które dane mają być zapisywane w systemie. Będą one widoczne dla menedżerów przetwarzających zgłoszenia z formularza.
- W „Innych ustawieniach” możesz zmienić nazwę formularza, określić odpowiedzialnych pracowników, wybrać język formularza i skonfigurować, czy podpis Bitrix24 będzie wyświetlany.
Krok 4
Umieść formularz na stronie internetowej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykułach „Jak umieścić formularz CRM na stronie Bitrix24” i „Jak umieścić formularz CRM na stronie innej niż Bitrix24”.
Krok 5
Wybierz, co stanie się po wypełnieniu formularza przez użytkownika. Na przykład, możesz mu podziękować lub przekierować go na inną stronę.
Co jeszcze możesz skonfigurować w formularzach CRM
Powyżej przedstawiliśmy podstawowe kroki, które pomogą Ci stworzyć formularz CRM. Istnieje wiele innych możliwości dostosowania – podzielimy się niektórymi z nich poniżej.
Projekt
W Bitrix24 możesz użyć dowolnego tła, stylu pola, czcionki. Możesz wybrać, czy formularz CRM ma być zgodny ze stylem Twojej witryny, czy wyróżniony.
Akcja po wypełnieniu formularza CRM
Wybierz, co stanie się po wypełnieniu formularza przez użytkownika. Na przykład, możesz mu podziękować lub przekierować go na inną stronę.
Ochrona przed spamem
Aby uniknąć zbierania formularzy wypełnianych przez roboty, użyj modułu reCAPTCHA v2. Bitrix24 posiada gotowe klucze, ale możesz dodać własne.
Autouzupełnianie danych
Wygodne dla użytkownika jest zapisywanie wprowadzonych wcześniej danych. Na przykład, jeśli stały klient kliniki regularnie umawia się na wizyty za pośrednictwem strony, nie będzie ponownie wypełniał pól z nazwiskiem i numerem. Autouzupełnianie można włączać i wyłączać w ustawieniach każdego pola. Lepiej jest włączyć tę funkcję tylko dla tych pól, które są rzadko zmieniane: imię i nazwisko, numer paszportu lub numer telefonu.
Analityka
Bitrix24 ma wewnętrzną analitykę: śledzi, jak użytkownik przechodzi przez lejek – od wypełnienia formularza do transakcji. W ten sposób zrozumiesz, co działa dobrze, a co warto zmienić.
Przeczytaj więcej o tym, jak skonfigurować analitykę w artykule „Śledzenie celów formularza CRM w Yandex.Metric”.
Przykład zastosowania
Firma Golden Decor od 25 lat sprzedaje tapety, panele ścienne i farby do wnętrz od rosyjskich i międzynarodowych producentów. Strona internetowa firmy jest wykonana na 1C-Bitrix, a menedżerowie pracują z Bitrix24. Na stronie internetowej firmy skonfigurowaliśmy:
- formularz opinii w sekcji „Kontakt”;
- formularz subskrypcji na stronie głównej z widżetem opinii;
- formularz zapytania jednym kliknięciem na stronie produktu.
Aby zapewnić, że wszystkie leady ze strony internetowej trafiają do systemu CRM, został on zintegrowany z chmurą Bitrix24. Na stronie dodano również czat online, gdzie użytkownicy mogą zadawać pytania. Godziny pracy czatu zostały zsynchronizowane z harmonogramem menedżerów. Przygotowano również automatyczne powitania i szablony odpowiedzi.
Dzięki Bitrix24 menedżerowie Golden Decor nie tracą zgłoszeń i przetwarzają je szybciej. Nie tracą też czasu na te same odpowiedzi na podobne pytania klientów – bot robi to za nich. Przeczytaj pełną wersję case study na stronie.
Podsumowanie
Formularze CRM są kwestionariuszami do zbierania kontaktów lub opinii. Są one używane na stronie internetowej, w sieciach społecznościowych lub biuletynach e-mail. Zapytania z formularzy automatycznie trafiają do systemu CRM – dzięki czemu menedżerowie sprzedaży przetwarzają je szybciej i poprawiają obsługę klienta. Podczas tworzenia formularza CRM ważne jest, aby skonfigurować pola i zgodę na przetwarzanie danych osobowych, wybrać odpowiedni wygląd i akcję, która nastąpi po wypełnieniu formularza przez użytkownika. A także przypisać odpowiedzialne osoby, które będą przetwarzać te żądania.