Wprowadzenie
Z pomocą nowoczesnych technologii oraz aplikacji do automatyzacji biznesu firmy automatyzują rutynowe zadania. Dzięki nim uwolnisz swoich pracowników od monotonnej pracy. Specjaliści będą mogli skupić się na rozwiązywaniu priorytetowych zadań – na przykład poświęcić więcej czasu obecnym klientom.
Oprogramowanie do automatyzacji biznesu to szansa na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy oraz zwiększenie wydajności procesów biznesowych.
Czym jest automatyzacja?
Automatyzacja biznesu to wykorzystanie narzędzi do codziennych zadań, które w przeciwnym razie pracownicy wykonywaliby ręcznie. Nawet w małej firmie można zautomatyzować do 80% procesów biznesowych – od komunikacji z potencjalnymi klientami i zarządzania dokumentami po monitorowanie jakości usług i gromadzenie danych analitycznych.
Porównaj: ręcznie vs CRM i system księgowy online
- Ręcznie: Księgowość prowadzona jest w zeszycie, a różnica między przychodami i wydatkami obliczana jest na kalkulatorze. Pracownicy toną w zadaniach. Od czasu do czasu w raportach pojawiają się błędy.
- Z CRM: Maszyny są odpowiedzialne za obliczanie podatków, generowanie raportów i inne rutynowe zadania. Pracownicy mają czas na zadania wymagające osobistego zaangażowania i kreatywności.
Dlaczego automatyzacja jest potrzebna?
Istnieje stereotyp, że tylko duże firmy z imponującą bazą klientów potrzebują automatyzacji, podczas gdy małe i średnie firmy mogą się bez niej obejść. W rzeczywistości wcale tak nie jest. Automatyzacja jest przydatna niezależnie od sfery i skali działalności. Pozwala usprawnić procesy, obniżyć koszty i zwiększyć konkurencyjność.
4 powody, dla których warto zautomatyzować swój biznes:
- Zespół będzie miał więcej czasu na inne rzeczy – Ponieważ proste, powtarzalne czynności będą wykonywane przez maszyny, pracownicy będą mieli czas na zadania strategiczne i kreatywne.
- Mniej błędów – Programy do automatyzacji biznesu zazwyczaj lepiej radzą sobie z monotonnymi zadaniami niż ludzie.
- Tempo pracy wzrośnie – Programy do księgowości magazynowej, zarządzania projektami i elektronicznego zarządzania dokumentami automatycznie przetwarzają duże ilości danych i natychmiast powiadamiają pracowników o zmianach.
- Koszty zostaną zredukowane – Automatyzacja procesów biznesowych pozwala obejść się bez niewielkiego personelu wykwalifikowanych specjalistów – pozwoli to zaoszczędzić na płacach.
Najlepsze aplikacje do automatyzacji biznesu
Programy, które nadają się do automatyzacji małych, średnich i dużych firm:
- 1C – Grupa aplikacji do różnych zadań: od szkoleń i zarządzania personelem po organizację produkcji. Najpopularniejsza konfiguracja: „1C:Accounting”. Inne przykłady: „1C:Small Firm Management”, „1C:Retail”.
- CRM – Systemy zarządzania relacjami z klientami. Przykład: Bitrix24 – pozwala zintegrować się z telefonią IP, komunikatorami, platformą 1C.
- Usługi analityczne – np. Yandex.Metrica, Calltouch – pokazują źródła ruchu i skuteczność kampanii reklamowych.
- Narzędzia SEO i SMM – np. KeyCollector, Google Search Console, SMMplanner, Supa, DataFan.
- Usługi dystrybucji wiadomości e-mail – np. SendPulse, DashaMail, Unisender, GetResponse.
- Kreatory stron internetowych – np. Nethouse, Ukit, Tilda, Mottor.
- Wirtualne ATC i telefonia IP – np. Zoiper, Mango-Office, Telfin, Gravitel.
- Programy HRM – np. Talantix, Hurma Work, SberPodbor.
- Rozwój chatbotów – np. Salebot, Aimylogic, Flow XO, BotHelp.
Od czego zacząć i jak wdrożyć automatyzację?
- Wybierz i wdroż system CRM, aby:
- zbierać i przechowywać informacje o klientach w jednym miejscu;
- automatycznie przeprowadzać klienta przez lejek sprzedaży;
- automatyzować transakcje – tworzyć zadania i dokumenty, generować zamówienia.
- Zautomatyzuj kolejne procesy:
- marketing;
- sprawdzanie kandydatów;
- analitykę.
Stwórz ujednolicony obszar roboczy
Zintegruj wszystkie usługi biznesowe z systemem CRM. Na przykład z Bitrix24 można połączyć:
- komunikatory;
- 1C;
- usługi analityczne – Yandex.Metric, Calltouch;
- wirtualną centralę PBX i telefonię IP;
- systemy zarządzania dokumentami elektronicznymi;
- narzędzia do biuletynów e-mail.
Dzięki integracji wszystkie rutynowe zadania biznesowe mogą zostać zautomatyzowane.