Zakup samochodu to poważny krok, który rzadko podejmowany jest spontanicznie. Aby zmienić klienta salonu samochodowego w kupującego, komunikacja z nim powinna być przemyślana i odpowiedzialna, a ryzyko niepowodzenia zminimalizowane. W tym pomoże CRM dla salonu samochodowego: system automatyzuje procesy biznesowe i usprawnia pracę z klientami. Oprogramowanie oszczędza czas na przetwarzanie zapytań, monitoruje lejek sprzedaży i upraszcza obieg dokumentów. Dlaczego warto wdrożyć ten system w biznesie i jak to zrobić, powiemy dalej.

Dlaczego salon samochodowy potrzebuje systemu CRM

CRM – system zarządzania relacjami z klientami – ułatwia pracę z klientami i zmniejsza wpływ czynnika ludzkiego. Nieuważny menedżer może zapomnieć zadzwonić do zainteresowanego klienta, a inny salon samochodowy otrzyma zysk.

System CRM pomaga kontrolować całą podróż klienta, od pierwszego kontaktu do zakupu, a nawet po nim. CRM pokazuje, jak pracownicy radzą sobie z zadaniami, analizuje koszty i sugeruje strategie osiągania wyników. Z jego pomocą można:

  • Zwiększyć sprzedaż w salonie samochodowym.
  • Przyciągnąć więcej klientów, zmniejszyć rotację obecnych klientów, zwiększyć lojalność.
  • Przyspieszyć wprowadzanie danych, wysyłać powiadomienia.
  • Ocenić skuteczność kampanii reklamowych.
  • Dostrzegaj problemy na każdym etapie lejka sprzedażowego i eliminuj je na czas.
  • Zmniejsz koszty zarządzania dokumentami.
  • Wyeliminuj błędy w zamówieniach, fakturach i certyfikatach.
  • Tworzenie planu sprzedaży i prognoz finansowych.
  • Zwiększ motywację pracowników.
  • Zbieranie informacji zwrotnych od klientów i podnoszenie jakości usług.

Główną cechą CRM jest możliwość gromadzenia i systematyzowania danych o klientach. Wszystkie informacje niezbędne do zawarcia umowy, wysłania mailingu reklamowego lub uzyskania indywidualnego rabatu są przechowywane w kartach – od osobistych preferencji po liczbę wizyt w salonie samochodowym.

System CRM ma wbudowane wyzwalacze mailingów, analitykę kampanii reklamowych, osobisty e-mail marketing. Pozwala to opracować i wdrożyć strategię marketingową, przyciągnąć nowych klientów, utrzymać stałych klientów.

Zwrot utraconych klientów

Kolejną funkcją systemu jest zwrot utraconych klientów. Jeśli klient anulował umowę, menedżer uruchamia łańcuch powiadomień z ofertami specjalnymi. Na przykład bezpłatna jazda próbna nowym samochodem lub zniżki na usługi serwisowe. Wiadomości do klienta salonu samochodowego będą przychodzić pocztą, telefonicznie lub przez komunikatory – dowolne reguły można ustawić w CRM.

Jak wdrożyć system CRM

Wdrożenie systemu CRM obejmuje cztery kroki:

1. Przeprowadzenie audytu procesów biznesowych

W pierwszej kolejności należy zebrać informacje o firmie – stworzyć strukturę zarządzania, opisać produkty i usługi, klientów i algorytm pracy z nimi, narzędzia marketingowe i analityczne. Stwórz mapę odzwierciedlającą obecny stan rzeczy i pożądane wyniki.

2. Wyjaśnić problemy i punkty wzrostu

Zidentyfikuj słabe punkty, wyjaśnij, dlaczego klienci odeszli, terminy zostały przekroczone lub wnioski zostały utracone. Rozwiązania tych problemów – są to podstawowe wymagania dla przyszłego CRM dla salonu samochodowego.

3. Wybierz CRM mając na uwadze poprzedni punkt

Zaproszenie ekspertów technicznych do skonfigurowania systemu.

4. Przeszkolić pracowników, jak korzystać z CRM

Pokaż korzyści płynące z oprogramowania, zorganizuj kursy mistrzowskie. Motywuj pracowników do wprowadzania wszystkich danych do systemu, zachęcaj tych, którzy aktywnie wykorzystują możliwości programu w pracy i osiągają wyniki.

Funkcje potrzebne w salonie samochodowym

Wybierając CRM, określ zadania, które planujesz rozwiązać za jego pomocą. Salon samochodowy będzie potrzebował następujących funkcji CRM:

  • Pojedyncza baza danych klientów
    Będą tu informacje o tych, którzy już kupili samochód, oraz o tych, którzy wzięli samochód tylko na jazdę próbną. Menedżerowie mogą edytować informacje, robić notatki, segmentować klientów.
  • Integracja z innymi usługami
    Telefonia, formularze ze strony internetowej, oprogramowanie księgowe – dealerowi samochodowemu łatwiej jest pracować, gdy wszystkie systemy informacyjne są zintegrowane w jedną strukturę.
  • Szablony dokumentów
    Zwróć uwagę, że w CRM istnieje możliwość zorganizowania obiegu dokumentów. Umowy, akty i inne dokumenty powinny być łatwe do przygotowania i przesłania.
  • Katalog samochodów
    Tutaj można wprowadzić modele otrzymane w salonie i sprzedane samochody. Menedżerowie mogą skonfigurować mailingi z ofertą nowych samochodów lub zapraszać właścicieli samochodów na przeglądy na specjalnych warunkach. Zwiększa to lojalność klientów i prawdopodobieństwo ponownych wizyt w salonie.

Rodzaje systemów CRM

Cloud

Dostępny online. Na przykład Bitrix24 oferuje aplikację na komputery PC i telefony komórkowe. Można w niej ustawiać zadania dla pracowników i przechwytywać dane analityczne w dogodnym czasie. Nie będziesz musiał zajmować się administracją serwerami, konfiguracją lub konserwacją.

Boxed

Aplikacja jest instalowana na serwerach firmy. Ty kupujesz licencję, a specjaliści konfigurują system.

Custom

Dostosowany CRM jest w pełni do dyspozycji klienta. Można go dostosować do wąskich zadań biznesowych. Szkolenie do pracy w nim często nie jest konieczne – system jest zbudowany w oparciu o zwykłe procesy biznesowe w firmie.

Jak ocenić skuteczność

Na etapie planowania należy określić cele. Zmierz wskaźniki przed wdrożeniem CRM oraz po miesiącu, kwartale i sześciu miesiącach. Jeśli wszystko jest poprawnie skonfigurowane, wzrośnie:

  • Satysfakcja klienta
    CRM przechowuje dane o kliencie i całą historię jego wizyt w salonie, dzięki czemu komunikacja z nim może być spersonalizowana.
  • Procent zamkniętych transakcji
    CRM pozwala odebrać klienta na dowolnym etapie lejka sprzedażowego i doprowadzić go do zakupu. Transakcje będą zamykane częściej i szybciej.
  • Wyniki kampanii reklamowych
    CRM pomaga zidentyfikować najbardziej efektywne kanały promocji. Łatwiej będzie pracować z leadami – trafią do jednej bazy danych, będzie można śledzić, skąd pochodzą i złożyć indywidualną ofertę.
  • Średni czek
    CRM posiada dane o klientach, transakcjach i towarach, łatwiej jest wpływać na presales i upsells, rozwijać programy lojalnościowe i dokonywać osobistych wyborów na podstawie tych danych.

Przeanalizuj te parametry i w razie potrzeby dostosuj dalszą strategię biznesową.

Możliwe problemy

Głównym problemem przy pierwszym wdrożeniu CRM w salonie samochodowym jest opór pracowników. Może być trudno wytłumaczyć personelowi, że jest to naprawdę konieczne dla rozwoju biznesu.

Rozwiązanie: szkolenia, kursy mistrzowskie, modele motywacyjne. Okresowo sprawdzaj z pracownikami, czy mają mniej rutyny, czy nadal istnieją trudności w opanowaniu CRM. Podkreślać sukcesy tych, którzy już opanowali CRM i poprawili wyniki.

Kolejny punkt: przy wyborze programu można pomylić się z zestawem funkcji. Wówczas system nie będzie zaspokajał podstawowych potrzeb firmy, a rutynowe czynności nie staną się mniej uciążliwe.

Rozwiązanie: konsultować się z ekspertami, studiować blogi i kanały dostawców systemów CRM, szukać rozwiązań w sekcjach pomocy deweloperów.

Studium przypadku użycia

Nowy salon samochodowy miał trudności ze sprzedażą. Właściciele planowali osiągnąć samowystarczalność w ciągu 10 miesięcy, ale do końca roku mieli tylko dwie sprzedaże w segmencie ekonomicznym. Nikt nie kupował akcesoriów, nie mówiąc już o luksusowych samochodach.

W tym samym czasie w salonie pojawiali się goście. Właściciele przeprowadzili audyt i odkryli, co następuje:

  • Nie było ujednoliconej bazy danych klientów, wszystkie dane były rozproszone i przechowywane w różnych miejscach.
  • Utrata aplikacji: menedżerowie zapomnieli oddzwonić do klientów, którzy zapisali się na jazdę próbną.
  • Z powodu długiego ręcznego przygotowywania dokumentów, letni klienci często rezygnowali z zakupu.
  • Problemy z komunikacją wewnętrzną. Działy marketingu i sprzedaży pracowały niespójnie, sprzedawcy nie zawsze mieli informacje o promocjach i ekskluzywnych ofertach.

Zarząd zdecydował się na wdrożenie CRM. Po uruchomieniu oprogramowania:

  • Pracownicy komunikują się w sprawach roboczych za pośrednictwem systemu.
  • Aktualne informacje o dostępności samochodów i rezerwacjach są zawsze widoczne.
  • Dostosowano lejek sprzedaży i teraz nie tracą klientów.
  • Stworzono szablony dokumentów, dzięki czemu menedżerowie nie muszą wykonywać ich ręcznie.
  • Skonfigurowali autozadania do oddzwaniania.

Rezultat: w ciągu kilku miesięcy firma była w stanie wyjść na plus i obecnie aktywnie się rozwija.

Krótko o tym, co najważniejsze

System CRM to nie tylko doskonałe narzędzie do interakcji z klientem, ale także asystent menedżera. Dla specjalistów ds. sprzedaży dostępny jest przejrzysty skrypt sprzedaży, harmonogram zadań, wirtualna telefonia. Menedżer z kolei kontroluje i analizuje pracę pracowników, ocenia efektywność firmy jako całości. Z pomocą CRM konfiguruje pracę z dostawcami, faktury, rachunki i obroty, kontroluje płatności i działania marketingowe. System zwiększa szybkość i jakość obsługi, sprawia, że praca salonu samochodowego jest przejrzysta, eliminuje rutynę i zmniejsza liczbę błędów zarówno w operacjach, jak i strategii.